Hipótesis del tiempo (Drawings)

HYPOTHESIS OF TIME

Rubén Méndez

 

I must create a system, or be enslaved by another man’s.

I will not reason and compare: my business is to create.

William Blake

 

Between the idea

And the reality

Between the motion

And the act

Falls the shadow.

T.S. Eliot

 

Positivism emerges as a need to endow man with what was somehow lost with the collapse of cosmic centrality. It was also an attempt to solve this strange condition of consciousness that involves inside and outside. This knowledge that was proposed as the panacea to solve the conflicts that afflicted the world, has only led us to an ever-narrower alley. Fortunately, the artists never fell into this trap, and the non-acceptance of the method and its axioms resulted in an artistic modernity against the grain.

Nowadays the crisis that means the perception of the contemporary world with its scientific, economic and religious contradictions is not only intellectual but existential. Just to mention something, the atomic and subatomic world reveals incomprehensible knowledge for the scientific world. This leads us to reread and get closer to forms of wisdom that at some point in history were discarded or marginalized to the ground of the underground. Isa Carrillo explores these forms of knowledge relegated by the reason, and performs pieces that operate as signs whose function implies the connection of our consciousness with other similar but unknown forms. Inquire about the underlying elements hidden in the apparent world. In this sense, geometry, physics and biology are as important as magic, religion and mythology. All work as support elements to achieve a notion of what the multi-dimensionality of space implies, the circularity of time, the universe as content and container and art as a form of dynamic connection with infinity.

 

HIPÓTESIS DEL TIEMPO

Rubén Méndez

Debo crear mi sistema o ser esclavo del de otro hombre.
No quiero razonar ni comparar, lo mío es crear.
William Blake

 

Entre la idea
Y la realidad
Entre el movimiento
Y el acto

Cae la sombra.
T. S. Elliot

 

El positivismo surge como una necesidad de dotar al hombre de lo que de alguna manera se había perdido con el derrumbe de la centralidad cósmica. Fue también un intento de resolver esa extraña condición de la conciencia que implica el dentro y afuera. Este conocimiento que en su momento se planteó como la panacea para resolver los conflictos que aquejaban al mundo tan solo nos ha llevado a un callejón cada vez más estrecho.  Por fortuna los artistas nunca cayeron en este garlito, y la no aceptación del método y sus axiomas dio como resultado una modernidad artística a contrapelo.

En la actualidad la crisis que significa la percepción del mundo contemporáneo con  sus contradicciones científicas, económicas y religiosas no solo es intelectual sino existencial. Por solo mencionar algo, el mundo atómico y subatómico revela conocimiento incomprensible para el  mundo científico. Esto nos lleva a releer y acercarnos a formas de sabiduría que en algún momento de la historia fueron desechadas o marginadas al terreno del underground. Isa Carrillo explora estas formas de conocimientos relegadas por la razón, y realiza piezas que operan como signos cuya función implica la conexión de nuestra conciencia con otras formas similares pero desconocidas. Indaga acerca de los elementos que subyacen ocultos en el  mundo aparente. En este sentido, la  geometría, la física y la biología son tan importantes como la magia, la religión y la mitología. Todos trabajan como elementos de apoyo para lograr una noción de lo que implica la  multi-dimensionalidad del espacio, la circularidad del tiempo, el universo como contenido y contenedor y el arte como forma de conexión dinámica con el infinito.